Dlaczego po zatankowaniu wysokooktanowego paliwa nie czuję wzrostu osiągów?
Benzyna 98 zawiera duże ilości dodatków podnoszących liczbę oktanową. Konkretnie jest to ok. 10% eteru metylo-tert-butylowego o liczbie oktanowej (badawczej) 116. Jednocześnie jego wartość opałowa wynosi zaledwie 35 MJ/kg, podczas gdy benzyny 43 MJ/kg.
Mówiąc obrazowo w 98 „jest mniej benzyny w benzynie”.
Po co więc jest w sprzedaży paliwo wysokooktanowe?
Bo spala się wolniej (mniej wybuchowo).
Niektóre silniki – np. wysilone, o wysokim stopniu sprężania, mają ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu tylko do paliwa wysokooktanowego. Spalanie paliwa 95 w takim siniku odbywałoby się wybuchowo i uszkodziłoby go. Przyrost mocy ze wzrostu stopnia sprężania jest większy niż spadek wywołany niższą wartością opałową paliwa 98.
Są też silniki z czujnikiem spalania stukowego, które mogą przyspieszać zapłon, jeśli są zasilane lepszym paliwem. Często także w silnikach doładowanych – silnik może zwiększać ciśnienie doładowania, jeśli czujnik spalania stukowego „wykryje” lepsze paliwo. Wtedy paliwo wysokooktanowe przełoży się na poprawę osiągów.
W przypadku silników wolnossących nastrojonych do paliwa 95-oktanowego testy na hamowniach wykazują kilkuprocentowe pogorszenie osiągów. Jednak takie paliwo poprzez wolniejsze spalanie powoduje, że często silnik chodzi ciszej i wielu kierowców subiektywnie odczuwa to jako „lepiej”, choć niestety kilka koni ucieka…
Dodaj komentarz