Olej w manulau – wymieniać, czy nie?

Olej w manulau – wymieniać, czy nie?

Olej w manulau – wymieniać, czy nie?

Oczywiście, że nie!

– w kartach serwisowych pozycja „wymiana oleju w skrzyni biegów” nie występuje,  a  instrukcja nawet nie  podaje  specyfikacji oleju przekładniowego.

Wniosek jest prosty – olej wystarcza na cały okres eksploatacji samochodu.

Nawet jak miałbym zmienić – to co mam wlać? Jak nie trafię z właściwym olejem – zatrę skrzynię.

Oczywiście, że zmieniać!

Wraz z eksploatacją, pod wpływem tarcia (ścinania), lepkość oleju maleje i film olejowy staje się coraz mniej odporny na zerwanie. Ponadto olej się zwyczajnie utlenia. Wyczerpują się także emulgatory wody.  (W skrzyni także dochodzi do wkraplania wilgoci z powietrza.)
Wymiana oleju w skrzyni  nie jest droga, zwykle mieści się w niej tylko 1-2 litry.

Na stronach producentów olejów są często wyszukiwarki olejów w zależności od auta. W ten sposób można dobrać olej przekładniowy, jeśli producent nie podał specyfikacji.

…a dlaczego nie podał?

Bo założył, że olej ma starczyć na cały okres eksploatacji auta.

…15, czy 20 lat na jednym oleju?

Czy to w ogóle możliwe?

Z punktu widzenia producenta okres eksploatacji samochodu jest dużo krótszy. Najkorzystniejszy scenariusz to: zero awarii w okresie gwarancyjnym, później kilka kosztownych usterek (turbina, wtryski, rozrząd, dwumasa), a po ośmiu latach na złom i do salonu po nowe auto.

Jeśli auto jest eksploatowane w normalnych warunkach, to pewnie po ośmiu latach na przekładni będą już ślady zużycia,  ale nie będą się one dawać użytkownikowi we znaki.

A jak będzie użytkowane w nienormalnych? …to znaczy jakich?
Jeśli auto jeździ mocno dociążone, albo z przyczepą, albo w górach, albo ostro (i do tego jest po strojeniu) to obciążenia przenoszone przez przekładnie są dużo większe, a olej traci swoje parametry dużo szybciej.
W takim przypadku jego wymiana jest obowiązkowa.

Pozostaje jeszcze …ecodriving.
Jazda z niskimi prędkościami obrotowymi w aucie z doładowanym silnikiem (duży moment obrotowy z samego dołu) powoduje znacznie większe odciążenia przekładni i wymaga doskonałej jakości filmu olejowego, który te obciążenia przeniesie.  Ecodriving przyspiesza starzenie się oleju. Jeśli jeździsz „dołem” – zmieniaj olej.

Docieranie.

Często słyszy się opinie, że po raz pierwszy olej w skrzyni trzeba zmienić po niewielkim przebiegu – po dotarciu.
Jest w tym trochę racji, bowiem powierzchnie kół zębatych często są utwardzane przez nawęglanie. Po dotarciu skrzyni niewielkie ilości węgla krążą wraz z olejem po skrzyni. I bywa to przyczyną przyspieszonego zużycia łożysk.  Łożyska nie są drogie, ale ich wymiana tak. Dużo droższa niż wymiana oleju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.